20 nejkrásnějších míst na Tenerife

roque de taborno hike tenerife

Tenerife je destinace, která mě strašně překvapila. Doposud jsem nebyla ani na jednom z Kanárských ostrovů a neměla jsem příliš velká očekávání. Vždyť to jsou přeci ty Kanáry, kam se jezdí v létě k moři. Ty Kanáry, které máme co by kamenem dohodil. Ani ve snu mě nenapadlo, že uvidím místa, připomínající Havaj a Madeiru.

Možná se ptáte, proč jsme vybraly zrovna Tenerife jakožto první kanárský ostrov, kam vyrážíme. Protože tam letěl přímý let v termínu, co jsme chtěly. Všechny ostatní ostrovy by byly s přestupem. To je jediný důvod.

Možná je ještě důležité zmínit, že tenhle článek nepojednává o nejkrásnějších plážích, ale o přírodě a pěších túrách. Přeci jenom na Tenerife jezdí dva typy lidí – ti, co se jedou plácnout k moři a ti hyperaktivní, kteří mají potřebu pořád lézt po horách.

Kdy na Tenerife vyrazit?

Kdykoliv! Fakt! Byly jsme tu přes Vánoce a dole u pobřeží byla denní teplota příjemných 22-24 stupňů. Lidi se normálně na pláži opalovali a koupali v moři i v hotelových bazénech. V nižších horách (kolem 1.500-2.000 m n. m.) to bylo na mikinu, teplota se nevyšplhala přes den na víc než 12-15 stupňů. No a perličkou je samozřejmě nejvyšší hora Teide, kde jsme ráno zažily -18 stupňů a 70 km/h vítr. Všechno je přes zimu (narozdíl třeba od jižního Portugalska) otevřené, takže se nemusíte bát, že nenajdete ubytování nebo si nedáte něco v restauraci.

Kde se ubytovat?

Tuhle pasáž nemám ráda. Každý má totiž jiný vkus na to, co považuje za super ubytování. My jsme si to chtěly s mamkou udělat pěkný a taky pro jednou nezevlovat ve stanu, takže jsme zvolily parádní čtyřhvězdičkový hotel v Puerto de la Cruz s názvem Hotel AF Valle Orotava. Ale potkaly jsme spoustu lidí, co na Tenerife kempovali.

Zároveň jsem na spoustě webech četla, že na severu (kde jsme byly ubytované my), hodně fouká a že je lepší se ubytovat na jihu. No, za celý týden se na severu nepohnul ani lísteček, takže si nejsem jistá, co je na tom pravdy.

Každopádně je důležité si zodpovědět otázku, zda se ubytovávat na jednom místě a vyrážet z něj na výlety a nebo každý den přejíždět. Protože je Tenerife opravdu maličké, ja se přikláním spíš k první variantě, tedy bydlet na jednom místě. Všude si pohodlně dojedete autem. Celý ostrov kolem dokola projedete za 2,5 hodiny a nejdelší vzdálenost, kterou jsme kvůli nějakému místu jely, byla asi 1,5 hodiny.

Jak dlouho na Tenerife strávit?

My jsme tu byly přesně týden a bylo to zatraceně málo. I přesto, že jsme každý den vstávaly v 6.30 a na hotel se vracely kolem osmé večer, nestihly jsme všechno. Myslím, že 10-14 dní je ideální na to, abyste prošli všechny pěší túry, vylezli na Teide a ještě si stihli odpočinout u moře.

A teď moje neoblíbenější část – konečně ty boží místa a hiky! Všechna místa najdete jak na Google Mapách, tak na Mapy.cz, takže ani nepřikládám souřadnice. Mimochodem, Mapy.cz se mi skvěle na hiky osvědčily i tady! Nezapomeňte si stáhnout offline mapy, protože ve vnitrozemí moc signálu není.

Týden jsme si rozdělily následovně:

den 1 – autem jsme objely celý ostrov kolem dokola a zastavovaly na místech, která byla na pobřeží a nevyžadovaly dlouhý hike
den 2 – Santa Cruz de Tenerife (vlastně jenom na kafe a na Auditorium) a Park Anaga
den 3 – Montaña Negra (a víc jsme nestihly, protože lilo jak z konve)
den 4 – NP Teide
den 5 – Park Anaga
den 6 – hike na východ slunce Teide + zbytek míst v NP Teide
den 7 – válečka u bazénu

1 Roque de Taborno

Délka: 4 km (okruh)
Odkaz na trasu: ZDE

Hike kolem Roque de Taborno byl jednoznačně nejkrásnější hike na celém Tenerife a pokud byste si měli vybrat jeden jediný trek, určitě zvolte tenhle. Vezme vás z Taborna (malé horské vesničky v parku Anaga) kolem tenerifského Matterhornu, což kupodivu není ta největší atrakce na tomto hiku. Přesně v polovině hiku najednou z ničeho nic stanete na vysokém útesu, ze kterého je výhled na celé pobřeží, které silně připomíná Napali Coast na havajském ostrově Kauai (fakt, vygooglete si to!!). A když se do toho přidají mraky, které se chvíli prohání nad hlavou, pak zase pod nohami, je z toho ukrutný kýč, kvůli kterému už začínáte hledat domy na Tenerife na prodej.

2 Pico de Teide

Délka: 18,8 km (tam i zpět)
Terén: Velmi náročný
Odkaz na trasu: ZDE

Teide je nejvyšší hora celého Španělska a výstup na ní je absolutní must-do. Vůbec to není procházka růžovým sadem a dost možná tu vypustíte duši, ale ten pocit, když stojíte na vrcholu a vidíte celý ostrov, je k nezaplacení. Na Teide jezdí i lanovka, a tak se možná ptáte, proč nevyjet lanovkou? Odpověď je jednoduchá. Protože lanovka vás nevyveze až na vrchol, ale cca 150 výškových metrů pod něj. O výhledy z horní stanice lanovky sice nepřijdete, ale chcete opravdu vyprávět kamarádům, že jsme nebyli na vrcholu a ještě ke všemu jste tam vyjeli lanovkou?! 😀

Povolení? Nemám!

Výstup na Teide ztěžuje ještě jedna skutečnost – kvůli regulaci počtu osob na Teide potřebujete k výstupu povolení (permit). Ten je sice zdarma, ale většinou rozebraný na několik měsíců dopředu, protože se jich vydává jen 200 denně. Pokud se vám nepovede permit získat, tak máte jedinou možnost výstupu, a to na východ slunce. Permit kontrolují rangeři na horní stanici lanovky, takže pokud se na Teide na východ slunce vydáte, musíte být za bránou horní stanice lanovky před 9:00 ráno. Místní správci parku vyjíždí totiž nahoru první lanovkou.

Spousta lidí chodí na Teide pěšky a pak sjede dolů lanovkou, protože terén je opravdu náročný. Problém je v tom, že po cestě nahoru nevidíte vůbec nic, protože je tma jako v pytli, takže se sjezdem lanovkou ochudíte o ty krásné scenérie po cestě. Navíc lanovka i přesto, že by měla jezdit celoročně, tak polovinu dní vůbec kvůli silnému větru neopustí dolní stanici.

I my jsme si myslely, že dolů sjedeme lanovkou, ale když se v 9:45 nedělo vůbec nic, vzdaly jsme to a celou trasu sešly zpátky dolů, takže doporučuju na lanovku nespoléhat. Vítr na vrcholu bývá často vyšší než 80 km/h, takže si dopředu zjistěte podmínky, ať vás to neodfoukne. Co se teploty týče, tak se nenechte zmást. Jste sice na Kanárech, ale ráno při východu slunce bylo 24. prosince na Teide krásných -18 stupňů, které se kvůli silnému ledovému větru zdály jako -25. Sníh od nějakých 3.000 m n. m. je taky celkem běžnou záležitostí.

Spatřit východ slunce na Teide má ještě jednou obrovskou výhodu. Z vrcholu uvidíte nejdelší stín na světě, který Teide vrhá jak na Atlantik, tak i na sousední ostrov La Palma. Je 200 km dlouhý!

A jak to probíhalo u nás?

My jsme na východ z hotelu vyrážely kolem 1:00 ráno. Zaparkovaly jsme na malém parkovišti u Montaña Blanca, kam se vejde cca 8 aut. Spousta lidí mi říkalo, že i ve 2 ráno je tohle malé parkoviště u silnice už plné – přeci jenom bláznů, co běží nahoru na východ slunce, je víc. V tom případě musíte zaparkovat na Mirador de Tabonal Negro, čímž si přidáte cca 1 km jedním směrem.

My jsme se naštěstí vešli a ještě zbyla 2 místa. Ve 2 už jsme vycházely a kolem 6 jsme zastavovaly na Rifugio Altavista, která byla pochopitelně zavřená. Naštěstí tam byla jedna místnost bez dveří, kam se dalo schovat před větrem, který už slušně nabíral na síle. Kolem 7 jsme dorazily k horní stanici lanovky, kde jsme se před větrem schovaly v nějakém kumbále s košťatama, kterou někdo asi zapomněl zamknout. Zima byla šílená, ale hřál nás pocit, že nám zbývá posledních 120 výškových metrů. Na vrchol jsme naštěstí dorazily asi 5 minut před východem slunce, takže jsme to měly hodně těsné, ale alespoň jsme nemusely nahoře mrznout, to bych asi nedala.

I přesto, že jsem věděla, že je Teide sopka, překvapily mě „čmoudíky“, které z hory vycházely. Cvakly jsme si s mamkou každoroční štědrodenní selfiečko a běžely dolů, protože jsme přestaly ve slabých rukavicích cítit prsty. Po cestě dolů jsme potkaly skupinku polo-zkolabovaných Francouzů, které jsme u Altavista předběhly. Letěl pro ně záchranářský vrtulník. Při letmém pohledu na jejich bavlněné tepláky a Nike tenisky mi bylo asi jasné, o co tu šlo.
Píšou to všude, ale celá cesta byla opravdu náročná, tak to prosím nepodceňte a dobře se vybavte. Od dostatku vody, po vhodné oblečení a obuv 🙂

3 Roque Cinchado & Roques de García

Délka: 3,8 km (okruh)
Odkaz na trasu: ZDE

Pod názvem Roque Cinchado se skrývá zvláštní skalní útvar, který bývá překládán jako Boží prst. Hned za Roque Cinchado se tyčí Teide, takže společně vytváří parádní fotografickou kompozici. Většina lidí se projde k vyhlídce a zpátky, ale já doporučuji si projít celý okruh zvaný Roques de García. Je 3,8 km dlouhý a uvidíte z něj všechny skalní útvary ze všech stran.

Mějte ale na paměti, že Roque Cinchado je asi nejoblíbenější atrakcí národního parku Teide, takže tu třeba přes poledne nezaparkujete. A i kdybyste zaparkovali, mezi skálami se budete strkat s dalšími desítkami lidí. Zkuste tu být na devátou ráno a nebo si projděte okruh na západ slunce, což jsme udělaly my.

4 Arco de Tajao

I přesto, že je Arco de Tajao největší skalní oblouk na Tenerife, kupodivu málokdo o něm ví, takže tu na moc lidí asi nenarazíte. Bohužel místo hyzdí nevzhledné elektrárny, továrny stožáry a dálnice, v jejíž těsné blízkosti oblouk leží.

5 Sendero de los Sentidos

Délka: 1,3 km (okruh)
Odkaz na trasu: ZDE

Sendero de los Sentidos neboli „stezka smyslů“ je kraťoučký trek pohádkovým lesem, který najdete v přírodním parku Anaga na úplném východě Tenerife. A proč stezka smyslů? Po cestě si můžete všimnout dřevěných značek s obrázky oka, nosu nebo ucha – to aby vám to připomnělo vnímat přírodu všemi smysly.

Často se v těchto místech drží mlha, která tmavému lesu dodává dramatičnost. Zároveň ale vysoká vlhkost způsobuje rozbahněné cesty, takže to není úplně na bílé tenisky. My jsme měly po kilometrové procházce bahno až za ušima! 🙂

Parkovat se dá u návštěvnického centra Cruz del Carmen, které bývá často během dne plné (a jinde se parkovat nedá), tak si to zkuste naplánovat tak, abyste tu byli ráno. My jsme tu kroužily snad 20 minut a nakonec jsme se nasoukaly do asi dvoumetrového místa. Vedou tu dohromady 3 trasy, z nichž „Trazado 1“ je nejkratší (pouhých 200 metrů jedním směrem). Další dvě trasy jsou okruh, takže se nevracíte stejnou cestou. My jsme zvolily okruh „Trazado 3“, která dohromady měřila asi 1,4 km.

6 Mirador Cabezo del Tejo

Délka: 6,9 km (okruh)
Terén: Náročný
Odkaz na trasu: ZDE

Pro nádherné výhledy musíte zajet do útrob přírodního parku Anaga. Mezi vesnicí Chamorga a Benijo je jich spousty, takže úplně nezáleží, na kterou ze značených tras se vydáte. My jsme zvolily trasu, začínající přímo v Benijo a přes Cruz del Draguillo vás zavede skoro na vrchol hory Cabezo del Tejo, kde je pěkný mirador.

Pokud neradi chodíte stejnou cestou zpět, můžete si z trasy udělat okruh, vyznačený tady. Určitě ale běžte nejdřív po cestě PR-TF 6.3 (tedy okruh vezměte proti směru hodinových ručiček). Trasa přes El Draguillo je ukrutný trhák do kopce v náročném terénu, kde nejsou vůbec žádné výhledy, protože jdete celou dobu lesem, takže si jí nechte až na zpáteční cestu.

7 Paisaje Lunar

Délka: 8,2 km (okruh)
Terén: Středně náročný
Odkaz na trasu: ZDE

Paisaje Lunar neboli měsíční krajina, je místo, které vůbec do tenerifské krajiny vůbec nezapadá. Nachází se v necelých 1.900 m n. m. Jedná se o malé skalní městečko vytvořené z unikátních tufových útvarů. Tuf je druh horniny ze sopečného popela, který byl vyvržen během erupce a postupem času se zpevnil. Mně osobně hodně připomíná Rittenské pyramidy v Itálii.

8 Auditorio de Tenerife

Moderní architektura je moje oblíbená záležitost, takže jsme si nemohly nechat ujít auditorium, které se nachází v hlavním městě. S klidem v duši můžu říct, že je to nejkrásnější stavba, kterou jsem za svůj život viděla. Ač tak možná na první pohled nevypadá, je to neuvěřitelně složitá stavba s promyšlenými průhledy, krásnými detaily a ručně sázenou mozaikou po celém exteriéru. Aby ne, když ji navrhl slavný španělský architekt Santiago Calatrava.

Při naší návštěvě jsme se dostaly jen do hlavní lodě v přízemí, kde je i průřez malým modelem stavby a právě na něm je vidět složitost stavby, která se promítá i do interiéru.

9 Masca

Masca je malá vesnička utopená v horských masivech. Pár bílých domečků leží přímo pod ikonickým skalním ostrohem. Vede tudy nádherný 4 kilometry dlouhý a poměrně náročný trek přes soutěsku Masca až k pláži kousek od obrovských skalních masivů Los Gigantes, který jsme bohužel vzhledem k nevhodnému oblečení a obuvi odpískaly. Aspoň jsme seběhly dolů do vesničky a celou jí prozkoumaly.
Nově je od roku 2021 vstup do soutěsky Masca regulován a je třeba provést rezervaci na oficiálním webuVstup je sice zdarma, ale bývá často rozebrán až na více než měsíc dopředu.

10 Montaña Negra

Délka trasy: 4,5 km (okruh)
Terén: Středně obtížný
Odkaz na trasu: ZDE

Okruh kolem sopky Montaña Negra je hike, na kterém nepotkáte živou duši, což vůbec nechápu, protože jsme tu oči mohly nechat! Celý hike vede po černo-hnědé sopečné krajině, která je zajímavá tím, že tu a tam z ní vykukuje žlutozelená borovice. Třešničkou na dortu jsou nádherné výhledy na Teide, která je odsud opravdu blízko.

Okruh je dlouhý 4,5 km a vede zčásti po žlutě značené trase a zčásti po neznačené cestě, která se občas ztrácela, což je důkaz toho, že po ní moc lidí nechodí.

11 Punta del Hidalgo lighthouse

Zase ta moderní architektura. Na Tenerife je jí překvapivě hodně. Maják v Punta del Hidalgo patří k těm krásným stavbám, které rozhodně stojí za návštěvu. A když ještě chytnete západ slunce, tak je to povedená procházka po pobřeží (když teda zrovna nesprintujete, abyste stihli dobrý světlo na fotku :D). Jen je škoda, že hned vedle majáku je nějaká plantáž s nevzhlednými sítěmi.

I když to tak z mapy vypadá, autem se k majáku nedostanete. Zaparkovat musíte v ulici Camino La Costa, odkud je maják asi 700 m.

12 Mirador Altos de Baracán

Tenerife je plné miradorů, neboli vyhlídek. Na každé silnici jich budete míjet spoustu a ještě se k nim v článku mnohokrát vrátím, ale Mirador Altos de Baracán nás uchvátil na první pohled. Tady to bylo poprvé, co jsem si říkala, že Tenerife je hodně podobné Havaji. Vyhlídka se nachází na průsmyku, kde můžete i pohodlně zaparkovat nebo se kousek projít.
Doporučuju zastavit na všech miradorech, které budete na této horské silnici míjet – každý z nich má něco do sebe!

13 Charco De La Laja

Na Tenerife je přírodních bazénků hodně. Jsou to prohlubně ve skále, do kterých se vlnami vlévá voda z oceánu. Dá se v nich koupat a jsou neuvěřitelně fotogenické. Dohromady jsme viděly 3 a tenhle byl z nich jednoznačně nejkrásnější. Zaparkovat se dá nahoře na skále a sejít k němu můžete pohodlně po schodech. Vstup je na vlastní nebezpečí, o čemž informuje i cedule, takže když jsou velké vlny, raději to ani nezkoušejte.

14 Silnice Carretera del Teide

Pokud jste nepřijeli na Tenerife na túry, alespoň si projeďte silnici, která vede přes národní park Teide. Silnice vede ve více než 2.000 m n. m., a tak se často stává, že jste vyjedete až nad úroveň mraků. Rozhodně nebudete litovat, když si jí projedete v odpoledních hodinách, když je sluníčko nízko. Západy slunce jsou tu taky epické, protože se vrcholek Teide (na který dopadá slunce jako poslední) zbarví do rudé barvy.

15 Garachico

Garachico je malé městečko na pobřeží, které stojí za krátkou zastávku & procházku. Má nádhernou historickou část s náměstím a ještě krásnější útesy Roque de Garachico s dalším charco. Rozhodně doporučuju procházku po promenádě hned vedle moře. S parkováním je to tu trochu oříšek, takže doporučuju parkovat na větším parkovišti u moře.

Najdete tu ještě jednu zajímavost! Nedaleko Garachica se nachází i Drago de Icod de los Vinos, což je nejstarší a největší dragon tree na světě!

16 Teide Observatory

Nedaleko Teide najdete i parádní astronomickou observatoř. Nachází se v nadmořské výšce 2.400 metrů a zdejší kvalita vzduchu zajišťuje dobré podmínky např. pro pozorování Slunce. Bohužel se nedostanete až k observatoři, protože všechny silnice k ní vedoucí jsou opatřené závorou. Můžete si ale zařídit prohlídku s průvodcem.

17 Playa de las Teresitas

Playa de las Teresitas je vlastně jediná pláž, kterou jsme na Tenerife navštívily. Zvládly jsme tu ležet hodinu, načež jsme se sebraly a opět odjely do hor. Nemám porovnání s ostatními plážemi, ale tahle byla moc příjemná – málo lidí a spoustu místa (i když to v létě může být přesně naopak).

18 El Rayo Buenavista Del Norte

El Rayo (španělsky paprsek) je prakticky obrovská díra v zemi, do které se z jedné strany vlévají oceánské vlny. Ve finále nás díra úplně nezaujala, ale zato nás nadchnul nádherný moderní maják, od kterého je parádní výhled na Teide. Skvostné jsou i útesy, o které se rozbíjí obří vlny. Autem dojedete až k majáku a odtud je El Rayo vzdálené asi 500 m po pobřeží.

19 Los Gigantes

Možná jsme byly zhýčkané z těch hor, ale poslední místo sem dávám jen proto, abych řekla, že Los Gigantes podle mě nestojí za návštěvu. Bylo to jediné místo z celého Tenerife, ze kterého jsme byly obě zklamané. Pokud ale přeci jenom pojedete kolem, tak se zastavte na vyhlídce tady, odkud jsou útesy pěkně vidět. O něco bližší pohled budete pak mít z pláže Playa de los Guios.

20 We the North Coffee

Na závěr tu mám jeden tip na dobrou kavárnu. Sehnat totiž na celém Tenerife dobré cappuccino, na které jsme zvyklí v Česku, je dost oříšek. Doporučit můžu kavárnu s názvem We the North Coffee, kde mají na mlýnku kvalitní kávu z celého světa a mléko šlehají ručně. Najdete ji v hlavním městě Santa Cruz de Tenerife.

Kdyby vás Kanáry nadchly tak jako mě, tak určitě mrkněte i na můj článek z Madeiry nebo jeden z těch havajských – sami uvidíte tu podobnost 🙂