Autem z Prahy do Norska – ČÁST II

Ahoj cestovatelé!

Tak jsem dala dohromady druhou část našeho roadtripu po Norsku, která nebyla o nic méně zajímavější a skvělejší než ta první.

Napadlo mě, že byste rádi viděli mapu naší trasy, abyste si uměli představit, kudy jsme jeli. Tenhle plán má těch původních 4500 km ( i s cestou z Prahy a zpět), ale nakonec jsme najeli přes 6000km, mimo jiné také proto, že jsme cestu zpátky absolvovali přes švédské Malmö a dánskou Kodaň.

Untitled

Po výletech na Preikestolen a Trolltungu jsme si chtěli dát s túrami chvilku pauzu, takže jsme byli všichni rádi, že naše další zastávka byla Bergen.
S Vojtou jsme rozpoznávali každou uličku, kterou jsme tehdy v únoru procházeli, takže bylo fajn se vrátit do míst, které už jsme znali, nicméně i tak jsme si zopakovali nejkrásnější část Bergenu, kterou je jednoznačně Bryggen. Tentokrát už nebylo -20 stupňů, takže jsme si střihli krátkou procházku po centru a došli jsme až na jejich slavný rybí trh, kde jsme si pochutnali na místní pochoutce s názvem Fiskekake

Po Bergenu nás čekalo několik cestovatelských dní v autě.
Projeli jsme například jednu z nejkrásnějších silnic v Norsku, nesoucí jméno Aurlandsfjellet, neboli „sněžnou cestu“, spojující Aurland s Laerdalsoyri přes horský hřeben. Dnes už mezi těmito místy vede jeden z nejdelších tunelů na světě, ale my jsme se vydali tou hezčí cestou. Na vrcholcích bylo místy i několik metrů sněhu a museli jsme si dávat velký pozor, protože jednou za čas nás překvapilo stádo ovcí, ležící přímo uprostřed silnice.

Na začátku této silnice byla moderní dřevěná vyhlídka, pod kterou jsme obdivovali Laerdalfjorden. A právě v tomhle místě se na nás počasí naštvalo a seslalo na nás ukrutnou mlhu, takže jsme z jakékoliv další vyhlídky neměli vůbec nic:D

Cestou jsme potkali i několik ledovců, ale nikdo na naší čtyřčlenné posádky neoplýval takovou radostí, že vidí ledovec, jako já, takže mi nebylo dovoleno zastavovat a fotit, takže mám zvěčněn jen jeden jediný, a to ze stokilometrové rychlosti z okýnka auta.
___

Dál na programu bylo jezero Lovatnet, které bylo poznat na míle daleko svojí nazelenalou barvou. I tady jsme se vydali na hodinovou procházku do údolí, odkud byly vidět všechny okolní hory a také poutní místo vraku lodi Lodalen.
_

Večer jsme dorazili do Hellesylt, kde jsme přespali v kempu a hned ráno jsme se vydali trajektem na vyhlídkovou jízdu fjordem, nazývaným Geirangerfjorden, až do městečka Geiranger. Jízda trajektem trvala hodinu a půl a sloužila jako alternativa k zapůjčení kánoí. Jelikož pršelo, nezbylo nám nic jiného, než kánoe úplně vynechat, ale i tak jízda stála za to. Největším lákadlem byly vodopády Seven Sisters.
______

Od Geirangeru jsme se nekonečnýma serpentinama dostávali k další vyhlídce na fjord, která taky stála za vidění. Připomínala mi Horseshoe Bend v Utahu. Pokračovali jsme dál po jediné silnici, která v okolí byla a nestačili jsme zastavovat, jak byla příroda kolem nádherná. Další bod v našem skromném itineráři byla známá, klikatící se cesta Trollstiegen. Tahle vysokohorská část silnice je snad ta nejklikatější, co jsem kdy viděla, nicméně počasí se do té doby neumoudřilo a i tady nás postihla mlha, takže fotky úplně nevyšly. Jakmile jsme sjeli po „Trolí stezce“ o něco níž, mlha se díkybohu rozpustila.

Dalším menším výšlapem, který jsme podnikli, byla stezka Litlefjellet, ze které měl být vidět vrch nazývaný Trollveggen neboli „Trolí zeď“ v údolí Romsdalen. Vzhledem k mlze jsme ji sice neviděli v celé své kráse, ale zároveň byl zážitek o to silnější.

________

Po tomhle výšlapu nás čekala už opět deštivá cesta na nejsevernější bod naší cesty, kterým bylo městečko Kristiansund. Tahle cesta se jmenuje Atlantic Road a díky několika desítkám mostů vede přímo mezi malými ostrůvky a fjordy. Kristiansund (jen tak pro zajímavost, přišlo nám úsměvné, že nejnižší bod naší cesty byl Kristiansand a nejvyšší Kristiansund) je typické norské město a pyšní se nejstarší pražírnou kávy, kterou jsme samozřejmě navštívili a odvezli si odtamtud pár balení této kávy.

_______

No a pak jsme se vydali zpátky na jih, přes národní park Jotunheimen, Oslo, dále potom přes Švédsko a Dánsko, takže se ještě máte v poslední části na co těšit!