Autem z Prahy do Norska – ČÁST III

Ahoj,

Doufám, že si užíváte zase trochu toho sluníčka a já přicházím s posledním dílem z našich norských dobrodružství. Je zase hrozná spousta fotek, jelikož toho bylo tolik (a všechno bylo tak nádherné!!!), tak se můžete radovat, že tohle je už konečná:))

Loučili jsme se v Kristiansundu, ze kterého jsme se tedy vydali na jih a naším dalším cílem byl Innerdalen, který Vojta našel tak trochu náhodou při brouzdání po internetu a plánování naší cesty. Je to až s podivem, protože se o tomto údolí povídá, že je tím nejkrásnějším v celém Norsku! Posuďte sami… Sice jsme údolí neprošli celé, jelikož počasí nebylo zrovna příznivé a tak jsme se vydali jenom  začátek údolí, za které jsou považovány turistické chatky Renndølsetra, od kterých je nádherný výhled na majestátně čnící špičatou horou Innerdaltårnet. Tahle typicky norská turistická chatka s travnatou střechou byla obklopená i malou farmou, takže jsme i pokecali s norskýma krávama. Po chvilce strávené u chatek vysvitlo sluníčko a naskytl se nám ještě hezčí pohled na celou scenérii. Tak jsme vytáhli vlajku a trochu si zapózovali 😀

Pak jsme se vydali opět směr Jotunheimen, jelikož nás čekalo ještě pěkných pár stovek kilometrů v autě. Projeli jsme opět další skvostná údolí jako například Drivdalen, nejstarší národní park Norska Rondane  a také Dovrefjell – Sunndalsfjella, ve kterém se nachází jedny z nejvyšších norských hor a také stáda prastarých pižmoňů severních. Jednoho se nám dokonce podařilo zahlédnout, ale bohužel byl poměrně daleko. K večeru se nám podařilo dojet do Jotunheimenu, ve kterém bohužel zrovna pršelo (což už tak bylo klasickým příběhem posledních pár dní naší cesty).

Rozhodli jsme si odpočinout v chatě norského turistického spolku, ze které jsme další den vyrazili na Besseggen. Chata byla obrovská a útulná, rozdělená na několik objektů, určených pro nocleh a i my jsme tu přespali. Poprvé po 10 dnech v suchu a teple. Později se udělalo venku nádherně, a tak jsme strávili v prosklených místnostech přímo u krbu a s knížkou příjemné odpočinkové odpoledne.

Další ráno jsme se brzo sebrali a vyrazili na další celodenní výšlap, měřící 30 kilometrů.

Výšlap na Besseggen nebyl úplně nejlehčí, ale především byl náročný časově. Jelikož jsme vyrazili brzy ráno a byla zatím poměrně zima, rozhodli jsme se (také s vědomím toho, že předpověď hlásila nádherné počasí až na poledne a později), že první část cesty půjdeme spodem, kolem jezera, k další turistické chatě Memurubu. Cesta neměla být náročná, ale i tak nám nějaké čtyři hodiny zabrala. Horší bylo, že nás i tak fyzicky vyřídila a nebyla moc pozoruhodná. A to nás teprve čekal výšlap nahoru! Naštěstí nás celý den provázelo krásně počasí a neúnavné sluníčko, které udělalo celou cestu mnohem přijemnější. Překvapilo nás opět, kolik turistů se tímto směrem vydalo společně s námi. Opravdu kvanta lidí, pochodujících v obou směrech, povětšinou ještě s úsměvem na rtech a elánem, jelikož téměř všichni první (nebo druhou) část cesty putovali lodí. My mohli jenom nadávat, že jsme se nerohodli stejně:) Túra po Besseggen Ridge ale byla nejspíš tou nejkrásnější, kterou jsme za celý výlet podnikli. Sice jsme pořád stoupali a stoupali a když už si člověk myslel, že už to výš ani nejde, vzápětí se před ním tyčil další vrchol! Každopádně bylo bonusem, že jsme měli neuvěřitelné štěstí a na vlastní oči pozorovali stádo sobů, čímž se nám splnilo další malé přání a mohli jsme si odškrtnout pozorování dalšího úžasného zvířete.

Po návratu zpátky k chatě jsme se sbalili a dali si na jednorázovém grilu prvního pořádného norského lososa.

Teď už před námi bylo jen Oslo a cesta zpět. V Oslu jsme navštívili za dva dny strávené tam několik známých míst, ale i několik míst, kterých jsme se při minulé návšěvě bez auta vzdali. Mezi ty opravdu zajímavá patřil například Vigeland Park Ekeberg, který poskytuje výhled na Oslo, při kterém Muncha napadlo nakreslit Výkřik. Oslo, v čele s krásnou operou jsme si opět užili a vyrazili přes Švédsko, které nám bohužel celé příšerně propršelo a tak jsme si z Malma nikterak impozatntní zážitek nepřivezli. Za to v Kodani, kterou jsme už navštívili loni v létě, jsme si užili nenadálé změny počasí a prošli se k Malé mořské víle a nejhezčí části – Nyhavnu.

To by bylo z našeho letního putování zatím všechno, doufám, že se vám články a fotky líbily a třeba jsme vás něčím i inspirovali… Rozhodně Norsko doporučujeme každému, kdo má rád krásnou přírodu a chce se podívat do jedné z nejkrásnějších a nejčistších zemí (minimálně) Evropy. My si Norsko zamilovali a určitě se tam alespoň jednou ještě podíváme! :))